Lítium-iónové alebo tzv. Li-Ion batérie sú v súčasnosti jednými z najznámejších batérií na trhu. Litium-iónové batérie možno opakovane nabíjať a následne ich po dlhú dobu používať medzi jednotlivými nabitiami, čo je základom ich popularity. Li-Ion batérie nájdete napríklad v notebookoch, mobiloch, či dokonca aj v automobiloch. Tento typ má však aj určité nevýhody. Budúcou alternatívou pre Li-Ion batérie, ktoré by ich nevýhody mohli vyriešiť, sú Li-S batérie.
Prečo práve kombinácia lítium-síra?
Vedci z Imperial College v Londýne, skúmajúci výhody a možné aplikácie technológie pre batérie založené na kombinácii Li-S ako alternatíve k Li-Ion, uvádzajú niekoľko hlavných výhod Li-S batérií oproti Li-Ion batériám.
Po prvé, síra ako hlavný komponent technológie je vo všeobecnosti dostupná vo veľkom množstve, a teda lacnejšia ako materiály používané na výrobu iných batérií. Navyše, Li-S majú všeobecne vyššiu hustotu energie a nižšiu hmotnosť. Li-S dokážu uskladniť až štyrikrát viac energie než Li-Ion. Preto, ak máte radi ľahšie zariadenia s batériami, ktoré ich dokážu udržať dlhšie funkčné bez nabitia, tak Li-S technológia je pre vás ako stvorená.
Bezpečnosť
Ďalšou výhodou lítiovo-sírových batérií je bezpečnosť. Li-S sa považujú za bezpečnejšie ako Li-Ion batérie, ktoré mali problémy u známych výrobcov smartfónov alebo notebookov. V oboch prípadoch plastový separátor neudržal od seba dve časti baterky a pri dotknutí batéria zhorela a poškodila zariadenie. To sa v prípade Li-S vďaka špeciálnemu nastaveniu jednotlivých častí – katódy a anódy – stať nemôže. Ak vám záleží na vysokom bezpečí vášho zariadenia, tak potom zvažujte v budúcnosti kúpu zariadení s lítiovo-sírovými batériami.
Li-S batérie a budúce využitie
Hoci tento typ úložiska energie si nepochybne dokáže v budúcnosti nájsť uplatnenie vo viacerých sektoroch a rôznych zariadeniach, najväčším trhom pre Li-S technológiu je jednoznačne letecký priemysel. Bezpilotné lietadlá, drony a pod. sa vyrábajú dnes rýchlejšie než kedykoľvek predtým, čím sa zvyšuje dopyt po výkonných batériách. V prípade, že vlastníte elektrický automobil, tak by ste mali tiež spozornieť. Podľa správy Technavio by automobilový priemysel mal do roku 2022 predstavovať 5 % celkového trhu zameraného na lítiovo-sírové baterky.
Posledné prekážky na prekonanie Li-Ion technológie
Li-S batérie boli navrhnuté na využívanie najmä za nižších teplôt. To spôsobovalo komparatívnu nevýhodu Li-S oproti Li-Ion. Avšak, kanadskí vedci za použitia nového povlaku prispôsobili Li-S technológiu aj vyšším teplotám. Posledná prekážka, ktorá bráni k širokej komercializácii Li-S, je vysporiadanie sa s dlhodobou udržateľnosťou chemickej reakcie vo vnútri batérie. To sa zrejme vedcom podarí v najbližších rokoch.
Revolúcia v energetickom skladovaní je za dverami. Preto je vhodné uvažovať dopredu a čím skôr sa prispôsobiť.